Excellent Muziekles Geven - Kies de goede categorie van aanbieders

Muziekles geven is hot! En terecht! Het is een prachtig vak waarin je –als je het goed doet tenminste- veel voldoening haalt uit de waarde die toevoegen aan leerlingen. Dit is dan ook hét uitgangspunt en een voorwaarde voor Excellent Muziekles Geven.

Daarenboven is Excellent Muziekles Geven natuurlijk óók omzet genereren en een goede boterham verdienen.
Want dat muziekles geven zo hot is, wil natuurlijk niet zeggen dat het gemakkelijk is er ook een goede business van te maken. In dit blog worden in oplopende volgorde een viertal categorieën belicht van zij die Muziekles geven. De volgorde is gemaakt op basis van de mogelijkheden voor Excellent Muziekles Geven die de categorie biedt.

1. Muziekles geven als hobby of als bijbaantje
Voor de hobby lesgeven aan je neefje of buurjongen is een goed begin voor zij die al wat langer een instrument bespelen en het leuk vinden anderen iets te leren dat ze zelf al kunnen. Sommige vragen een kleine vergoeding voor hun diensten. Voor hen wordt het een bijbaantje waar ze een leuk zakcentje voor bijvoorbeeld uitgaven in het weekend aan overhouden. Leerlingen hebben vaak niet al te hoge verwachtingen, maar daar staat tegenover dat ze ook niet veel geld hoeven uitgeven.
Excellent Muziekles Geven kan niet op deze manier.

2. Muziekles geven als financiële ondersteuning van het muzikant zijn
Deze aanbieder gaat een stap verder. Het hart van deze muzikant ligt bij zelf muziek maken. Hij of zij vindt het heerlijk om op te treden. In Nederland en België is het echter niet eenvoudig en lukt het slechts weinigen om rond te komen als muzikant. Het lesgeven biedt dan een aanvullende (en vaak enige) inkomstenbron. Leerlingen komen wellicht af op de reputatie van de muzikant. Eén + één is echter niet altijd twee en een goede muzikant is zeker niet automatisch een goede docent. Het is ook maar de vraag of de muziekleraar zelf wel betrokken is bij lesgeven en in zijn hart eigenlijk liever zelf zou willen spelen.
Excellent Muziekles Geven is vrijwel onmogelijk op deze manier.

3. Muziekles geven als baan of aangesloten bij een organisatie
Deze aanbieder is serieus en heeft een duidelijke keuze gemaakt voor het geven van muziekles. Zij geven niet alleen met het verstand, maar ook les vanuit hun hart. Omdat de inhoudelijke kant van het vak ze veel meer boeit, dan het zakelijke en/of vanuit het zoeken naar zekerheid, kiezen ze voor een baan bij een muziekschool of binnen het reguliere onderwijs. Het kan ook zijn dat ze zich aansluiten bij een organisatie die de ‘achterkant’, het zakelijke deel, de administratie/registratie en betalingen voor haar rekening neemt. Leerlingen zijn natuurlijk bij deze aanbieder aan het goede adres! De docent geeft immers gedegen en vanuit het hart les en heeft daarbij een bewuste keuze gemaakt voor zekerheid.
In de huidige tijd is het echter maar de vraag of deze zekerheid er werkelijk is. Banen voor het leven bestaan niet meer. Meer en meer moeten werknemers creatief en flexibel zijn. Hoe dan ook levert hij/zij een stuk vrijheid in en is niet (geheel) vrij in doen en laten. Lesgeven gebeurt in meer of mindere mate vanuit een policy opgesteld door de school of achterliggende organisatie. Ook in zakelijke keuzes is de leraar nooit helemaal vrij. Er wordt dus altijd een prijs voor de zekerheid betaald.
Excellent Muziekles Geven is slechts in beperkte mate mogelijk.

4. Muziekles geven als zelfstandige in je eigen lespraktijk
Deze aanbieder geeft evenals de muziekleraar in categorie 3. les vanuit zowel het het hart en het verstand en heeft een passie voor het vak van muziekdocent. Leerlingen zijn bij hen natuurlijk ook aan het goede adres. Naast de inhoudelijke kant van het lesgeven kiezen deze aanbieders echter ook nog voor een onzeker bestaan als ZZP‘er. Geen vast inkomen, geen vanzelfsprekende sociale zekerheid.
Maar daar staat wel iets tegenover! Namelijk de complete vrijheid en controle over de eigen manier van werken. Niet alleen inhoudelijk, maar ook zakelijk! Zelfstandige docenten kiezen helemaal zelf hoe en op welke manier ze les willen geven. Ze geven les onder eigen vlag en zijn niet gelieerd aan een muziekschool of achterliggende organisatie welke altijd ook andere belangen heeft en behartigt.
Ze doen en ondernemen de zaken zoals zij vinden dat ze het moeten doen en tornen daar niet aan. Ze houden controle over hun financiën en hoe ze zich naar buiten toe uiten. Het zijn gedreven docenten die naast de passie vaak ook een eigen missie hebben. Het is ook maar de vraag of deze variant in deze tijd minder zekerheid biedt dan een ‘vaste’ baan. Zoals al gezegd bij punt 3. is een 'vaste' baan eigenlijk nooit meer helemaal vast. Zij die voor zelfstandigheid kiezen moeten als vanzelf al leren vertrouwen op hun creativiteit en flexibiliteit. Zij halen die zekerheid uit zichzelf. Het is dus nog maar de vraag welke optie meer zekerheid biedt. Excellent Muziekles Geven is alleen mogelijk als je kiest voor een zelfstandige lespraktijk!

Pas op! Er zit nog een addertje onder het gras. Er zijn namelijk heel wat zelfstandige muziekdocenten die als een werknemer in de eigen éénmanszaak werken. Ze maken hun uren alsof ze in een baan werken. dag in, dag uit dezelfde routine. In dat geval kan iemand natuurlijk veel beter daadwerkelijk te kiezen voor een reguliere baan. Immers is dan de zakelijk/juridisch/fiscale kant als ook de sociale zekerheid afgedicht.

Conclusie: Wil je gaan voor Excellent Muziekles Geven moet je als zelfstandig ondernemer (gaan) werken. Je eigen broek ophouden, maar ook de volledige vrijheid, controle houden over wat jij wilt en doet en de regie over de koers die je wilt varen.

Excellent Muziekles Geven is een Coach-The-Coachprogramma voor Zelfstandige Muziekleraren, Muziekdocenten en Muziekcoaches. Dit geldt zowel voor starters als meer ervaren collega's. Met deze gratis trainingsvideo’s en blogs maak je de eerste stappen. Wil je serieuze stappen maken kun je ervoor kiezen voor het jaarprogramma. Daarvoor is het nodig hier eerst een gratis en geheel vrijbijvend gesprek van 60 minuten via mail of app aan te vragen om te zien of we een match hebben en te bekijken of het programma jou leidt naar de volgende stappen in het ontwikkelen van je lespraktijk.

Graag tot ziens/horens en hoe dan ook: ‘Veel plezier bij het geven van muziekles!’

André Winkelhorst